Verwarming

Bij centrale verwarming is het goed te weten hoe je de ketel gebruikt. Zo is het belangrijk dat de waterdruk minimaal twee bar is en dat je de radiatoren af en toe ontlucht. Het onderhoud van de verwarmingsketel regelen wij voor jou. Hiervoor komt Hoppenbrouwers  een keer per twee jaar bij je langs.

Bekijk bij de servicevideo's het instructiefilmpje "Bijvullen cv-ketel" over het eenvoudig bijvullen van je cv-ketel.

Veel gevraagd over Verwarming

Wat moet ik doen wanneer mijn cv, (design)radiator of warmtepomp defect is?

Algemeen

Area heeft een partner die jouw cv, radiator of warmtepomp repareert. Neem daarom contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij helpen jou verder.

Ik wil uitleg over de werking van de warmtepomp in mijn woning. Hoe kan ik dit aanvragen?

Algemeen

Wanneer de woning aan je is opgeleverd, krijg je, indien gewenst, uitleg over de verwarming/warmtepomp.
Wanneer je deze uitleg graag wilt ontvangen, kun je dit tijdens de overdracht aangeven bij de woonmakelaar. Hij of zij geeft dit dan door aan de juiste persoon binnen Area. 
Bij nieuwbouw is het aan de aannemer van het nieuwbouwproject om de juiste handleiding voor de werking van de warmtepomp aan te leveren .

Wat doe ik bij een storing aan mijn cv of blokverwarming?

Algemeen

Area werkt voor reparaties en onderhoud samen met een aantal partners. Voor een storing aan de centrale verwarming en problemen met warm water mag je rechtstreeks contact opnemen met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Controleer voordat je contact opneemt, de volgende zaken:

  • Is de druk van de ketel goed? Deze moet tussen de 1,5 en 2 bar zijn. Is dit niet het geval? Vul dan zelf je ketel bij. Dit is een actie voor jou als huurder. Door te klikken op de link servicevideo's kom je uit bij een aantal handige video's. Je vindt hier ook de servicevideo die je helpt om zelf de CV-ketel bij te vullen.
  • Heb je een thermostaat aan de muur met batterijen? Check dan of de batterijen leeg zijn. Zijn ze leeg, vervang deze dan zelf.
  • Is de radiator half warm? Ontlucht dan de radiator. Dit doe je als huurder zelf.
  • Het is  niet de bedoeling dat je als huurder de instellingen van CV veranderd, hetzelfde geldt voor de inregeling van de kamerthermostaat. 

Ik heb geen warm water. Wat moet ik doen?

Algemeen

Als je in het hele huis of in het gehele complex geen warm water hebt, mag je contact opnemen met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Heb je op 1 kraan geen warm water, dien dan een opdracht via Mijn reparatieverzoek bij ons in.

De druk van mijn cv-ketel is te laag. Wat moet ik doen?

Algemeen

De waterdruk van je cv-ketel moet tussen de 1,5 en 2 bar staan. Is de druk lager, vul dan jouw ketel bij. Dit doe je met behulp van de vulslang.
Het bijvullen van de cv-ketel moet je zelf doen, maar we helpen je graag op weg. Klik op servicevideo's. Hier vind je onder andere de servicevideo, waarin we stap voor stap uitleggen hoe je zelf jouw cv-ketel bijvult.

Ontbreekt deze vulslang in je woning? Neem dan contact op via Mijn Vraag of 0413-388044.

Wanneer je door Hoppenbrouwers  de CV laat bijvullen worden de kosten van 35,= euro doorberekend.

Veel succes!

Mijn (design) radiator is defect of roest. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wanneer de radiator roest, is het aan jou als bewoner om de radiator zelf te herstellen. Dit valt onder binnenschilderwerk.
Schilderen mag alleen met speciale radiatorlak die bestand is tegen hitte en dus niet met gewone lak of tex. (Hiermee breng je schade aan aan het gehuurde en dat wordt met het verlaten van de woning t.z.t. in rekening gebracht). 

Wanneer de radiator niet warm wordt moet je eerst kijken of de cv-ketel ontlucht is of bijgevuld moet worden.

Gaat het om een ander probleem, bijvoorbeeld een lek? Neem contact op met Hoppenbrouwers  voor het herstel: 0413-388045.

Ook elektrisch aangesloten radiatoren die niet werken mogen gemeld worden bij 0413-388045.

Hoe vaak vindt het onderhoud plaats aan de CV-ketel en de warmte-terug-win (wtw) installatie? Hoe vaak worden de filters vervangen?

Algemeen

1x per 2 jaar vindt het onderhoud aan CV en de warmte-terug-win (wtw) installatie plaats door Hoppenbrouwers .

De filters van de warmte-terug-win (wtw) installatie worden dan ook vervangen

Tevens wordt er bij het onderhoud een nieuwe set filters aangeleverd.

Mijn cv-ketel lekt. Wat kan het zijn en wat moet ik doen?

Algemeen

Een lekkende cv-ketel kan verschillende oorzaken hebben. Wie jou hierbij kan helpen, is afhankelijk van waar het lek zit. 

  • Is de afvoer van de cv-ketel verstopt? Neem dan contact op met Flip van Dijk via 0413-388046.
  • Lekt de kraan waar je de cv-ketel bijvult? Neem dan contact op met Area via Mijn reparatieverzoek.
  • In alle andere gevallen zit het defect in de cv-ketel. Neem dan contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. 

Ik moet mijn warmtepomp bijvullen, hoe doe ik dit?

Algemeen

Wanneer er problemen zijn met de verwarming in je woning kan het zijn dat de installatie bijgevuld moet worden. De waterdruk van de warmtepomp moet tussen de 1,5 en 2 bar staan. Is de druk lager, vul dan de warmtepomp  bij. Dit doe je met behulp van de vulslang. Het bijvullen van de warmtepomp moet je zelf doen, we helpen je graag op weg. Je kunt ook de link op de website raadplegen voor de servicevideo. Het bijvullen gaat als volgt:

 De installatie is bij te vullen bij de verdeler van de vloerverwarming. 
Je dient de ontluchtingssleutel bij de hand te houden.

1.    Bijgeleverde vulslang aansluiten aan de kraan .

2.    Slang ontluchten door de kraan voorzichtig open te draaien en de slang
        langzaam vol te laten lopen met water.

3.    Als de slang vol zit, de kraan dicht draaien.

4.    Slang aansluiten aan de vulkraan, (deze zit op de verdeler).

5.    Vulkraan openen met de meegeleverde ontluchtingssleutel en kraan opendraaien.

6.    Installatie bijvullen tot 1.8 bar (drukmeter zit op de verdeler welke in de 
        wasmachine ruimte zit).

7.    Kraan en vulkraan dichtzetten.

8.    Installatie ontluchten (2 ontluchters zitten naast de verdeler).

9.   Controleren of de druk nog op 1.8 bar staat anders bijvullen tot 1.8 bar

10. Vulslang afkoppelen.

Is hiermee je vraag niet beantwoord?

Area heeft een partner die jouw cv, radiator of warmtepomp repareert. Neem daarom contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij helpen jou verder.

Mijn thermostaat werkt niet. Wat nu?

Algemeen

Een thermostaat die niet werkt, kan verschillende oorzaken hebben. Controleer als eerste of de batterij van de thermostaat vervangen moet worden. Het vervangen van de batterij doe je zelf. Is er iets anders aan de hand? Neem dan contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij maken een afspraak met jou om het probleem op te lossen.

Mijn boiler is stuk. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wat vervelend voor jou. Je mag hiervoor direct contact opnemen met de Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij gaan voor het herstel zorgen.
Huur jij de boiler niet van Area maar van een ander bedrijf? Dan kun je direct dit bedrijf bellen. Op deze manier kun je direct zelf een afspraak maken voor herstel.

Ik heb een factuur van Hoppenbrouwers  ontvangen. Wat moet ik hiermee doen?

Algemeen

Neem contact op met de firma Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij kunnen je uitleggen waarom de factuur verstuurd is. 

De radiator verwarmt de ruimte niet goed. Wat moet ik doen?

Algemeen

Een radiator die goed verwarmt, moet de volgende temparaturen in een ruimte kunnen behalen:

  • woonkamer 20 graden
  • slaapkamer 18 graden
  • badkamer 22 graden

Is de capaciteit van de radiator niet voldoende? Neem contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045

Zorg ervoor dat je de radiator van tevoren ontlucht hebt, mogelijk wordt de radiator hierdoor warmer. Gebruik hiervoor een ontluchtingssleuteltje. Indien je deze niet hebt is dit sleuteltje af te halen aan de balie bij Area.
Bij woningen waar blokverwarming aanwezig is, zit een automatische ontluchter, dit kun je niet zelf. 

Wanneer wordt mijn cv-ketel vervangen?

Algemeen

 De CV-ketel wordt in het kader van duurzaamheid niet meer om de 20 jaar standaard vervangen

Wanneer Hoppenbrouwers  constateert dat er een dure reparatie nodig is, wordt in overleg met  Area bepaald of het verstandiger is dat de ketel wordt vervangen. Dit is dus per ketel anders. 

Het water van mijn warmtepomp aan de buitenzijde van de woning is bevroren, wat nu?

Algemeen

De warmtepomp hangt aan de buitenzijde van de woning. Door het gebruik van de warmtepomp komt er condenswater vrij. Dit condenswater komt bij iedere verwarmingsinstallatie vrij. Doordat de warmtepomp buiten aan de gevel hangt, kan dit water gaan bevriezen bij vorst. Dit is een logisch vervolg van de aanwezigheid van condenswater in de buitenlucht. Dit kan geen kwaad voor de installatie.

De warmtepompinstallatie die aan de buitenzijde hangt kan wat geluid geven, dit kunnen wij helaas niet voorkomen.  

Tevens is de warmtepomp begrensd op 21 graden.

Mijn thermostatische mengkraan is kapot. Wat nu?

Algemeen

Als de thermostatische mengkraan van jezelf is, ben je zelf verantwoordelijk voor eventuele reparatie. Als de kraan door Area is geplaatst, wordt hij gemaakt door onze monteurs. Neem voor een afspraak contact op met ons via Mijn reparatieverzoek.
Area onderzoekt de oorzaak en gaat bij voorkeur een onderdeel van de kraan vervangen ipv het plaatsen van een geheel nieuwe kraan

Ik moet de radiator ontluchten. Hoe moet ik dat doen?

Algemeen

Het ontluchten van de radiator is voor jezelf. In de woning ligt een sleutel waarmee je de radiator kan ontluchten. Heb je deze niet? Je kunt een ontluchtingssleutel ophalen aan onze balie in Uden of Veghel.

Wij zijn telefonisch bereikbaar van maandag tot en met vrijdag van 9:00 tot 12:30 uur op telefoonnummer 0413-388044.
Je bent op ons kantoor in Uden van harte welkom op maandag t/m donderdag tussen 9:00 en 12:30 uur. Wil je op vrijdagochtend komen, bel dan voor een afspraak.

In Veghel zijn wij aanwezig op maandag, dinsdag en donderdag van 9:00 tot 12:30 uur. 

Je kunt natuurlijk ook aan een bekende vragen om de radiator te ontluchten of op internet te kijken hoe je dit moet doen.

Woon je in een complex (flat) met collectieve verwarming en woon je op de bovenste verdieping dan heb je mogelijk een automatische ontluchter in de woning zitten (keukenkastje) Deze moet automatisch in werking treden zodat de radiatoren gewoon weer warm worden. Gebeurt dit niet dan mag Hoppenbrouwers  ingeschakeld worden.
(Handmatig ontluchten op de bovenste verdieping van een complex mag en lukt alleen zul je dit veelvuldiger moeten doen omdat de radiatoren in een streng zitten van de onderste naar de bovenste verdieping. Lucht stijgt....)  

De blokverwarming gaat 's nachts automatisch uit. Kan deze 's nachts aanblijven?

Algemeen

In een aantal gevallen is de blokverwarming automatisch ingesteld om tussen bepaalde tijden uit te schakelen. Soms is hier een concrete reden voor. Het is niet altijd mogelijk om de tijden te wijzigen.

Neem hiervoor contact met Area op via Mijn Vraag.

Ik wil de afspraak met Hoppenbrouwers  afzeggen.

Algemeen

Je hebt een afspraak gemaakt met een monteur van Hoppenbrouwers . Neem met hen contact op voor het annuleren van de afspraak via 0413-388045.

Ik heb blokverwarming. Kan ik mijn radiator in de woning zelf loskoppelen?

Algemeen

In de flatwijk hebben woningen blokverwarming. Het is niet mogelijk dat je zelf de radiator van de blokverwarming los gaat koppelen, er zitten namelijk geen afzonderlijke afsluiters in de complexen. 

Ik wil een extra radiator in de woning hebben. Wat moet ik doen?

Algemeen

Nee, dat is niet mogelijk via Area. Ook een aanvraag om deze zelf aan te brengen wordt door ons afgewezen. 

Area heeft een terughoudend beleid wat betreft uitbreiding van de CV installatie. In combinatie met het realiseren van een zolderkamer zijn er wellicht mogelijkheden. Het gaat dan altijd om een ZAV aanvraag.
Je kunt je aanvraag ZAV hier digitaal indienen

De warmtepomp is defect. Wat moet ik doen?

Algemeen

Een defecte warmtepomp is vervelend. Het is fijn wanneer dit zo snel mogelijk wordt opgelost. Area werkt voor reparaties en onderhoud samen met een aantal partners. Neem rechtstreeks contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij helpen jou graag verder.

Bij nieuwbouw wordt de melding binnen het eerste jaar via een opdracht uitgezet naar de aannemer i.v.m. garantie. 

Mijn cv-ketel is vervangen. Ik heb nu een aantal gaten in de wand. Wie gaat dit herstellen?

Algemeen

Het onderhoud van jouw woning is een verantwoordelijkheid voor jou en Area. We doen het samen. De meeste grote werkzaamheden pakt Area op, maar kleine reparaties in en aan jouw huis doe je als bewoner zelf.
Dit geldt ook voor het herstellen van de gaten in de wand.

Ik wil graag een cv-installatie, hoe kan ik dit aanvragen?

Algemeen

Een cv-installatie kun je schriftelijk aanvragen. Je kunt dit doen via Mijn Vraag. Wij nemen dan contact met je op.

Wanneer dit wordt aangebracht, wordt er meestal een huurverhoging in rekening gebracht.

Mijn elektrische straalkachel in de badkamer is defect. Wat moet ik doen?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met Area via Mijn reparatieverzoek

Ik wil de radiator van de gevel halen om te kunnen schilderen of behangen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Je mag dit door een erkend installateur laten doen.

Wanneer wordt er onderhoud aan de warmtepomp uitgevoerd?

Algemeen

Het onderhouden van de aardwarmtepomp wordt elk jaar gedaan. Dit gebeurd door een andere partij, niet door Hoppenbrouwers .
Bij een lucht-waterwarmtepomp is het onderhoud om de 2 jaar.
Voor vragen over het onderhoud van de lucht-waterwarmtepomp neem je contact op met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij kunnen jou ondermeer vertellen wanneer het onderhoud plaatsvindt.

Ik heb geen vulslang om de cv-ketel bij te vullen. Wat moet ik doen?

Algemeen

Bij de oplevering van jouw woning controleert Area of er een vulslang aanwezig is.
Is dit niet het geval, dan levert Area deze alsnog aan. Het is namelijk de taak van jou als bewoner om de ketel periodiek bij te vullen en Area faciliteert je hierin.
Ontbreekt deze vulslang in je woning? Neem dan contact op via Mijn Vraag.

Wil je de cv-ketel bijvullen? Maar weet je niet goed hoe dit moet? Bekijk dan onze servicevideo's. Hier laten we je zien hoe eenvoudig het is!

Mijn radiatorknop is kapot of gescheurd. Wat moet ik doen?

Algemeen

Voor dit reparatieverzoek mag je direkt contact opnemen met Hoppenbrouwers  via 0413-388045. Zij helpen je verder.

Mijn boiler van de firma Kemkens is defect. Hoe kan ik hen bereiken?

Algemeen

Wat vervelend voor jou. Je mag hiervoor direct contact opnemen met Kemkens.
Zij gaan voor het herstel zorgen. Het telefoonnummer is 0412 - 630 555,  dit nr staat ook op de boiler.

Ik wil graag een (grotere) boiler van Area. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wanneer je een 80 liter boiler hebt dan kunnen wij een 120 liter boiler plaatsen. De kosten hiervan worden in rekening gebracht bij jou als bewoner.
Let op, je moet wel rekenen op kosten van meer dan € 350,- euro.
 
Neem met ons contact op via Mijn Vraag. Een medewerker neemt je verzoek dan verder in behandeling.

Bij het vervangen van de cv-ketel wil ik dat mijn eigen thermostaat wordt aangesloten. Wat moet ik doen?

Algemeen

Op het moment dat Hoppenbrouwers  hierover contact met je opneemt, wordt hiernaar gevraagd. Geef dan aan dat je je eigen thermostaat wilt behouden. Zij kunnen dan ook aangeven of dat mogelijk is en of hier kosten aan verbonden zijn.

Wanneer er extra kosten gemaakt moeten worden om jouw eigen thermostaat op de nieuwe cv-ketel aan te sluiten dan zijn die kosten voor de huurder.

Ik heb nog geen cv-installatie, hoe kan ik deze aanvragen?

Algemeen

Een cv-installatie kun je schriftelijk aanvragen. Ga hiervoor naar het Mijn Vraag. Wij nemen vervolgens contact met je op.

Wanneer dit wordt aangebracht, wordt er meestal een huurverhoging in rekening gebracht.

De warmtemeters van ISTA werken niet goed. Wat moet ik doen?

Algemeen

Wanneer de meter niet goed werkt / er een storing zit in de warmtemeters neem dan contact op met Area zodat wij een reparatieverzoek naar Ista kunnen uitzetten.  

Heb je vragen over de afrekening dan kun je zelf rechtstreeks contact opnemen via het reactieformulier op de website van Ista of via telefoonnummer 010-2455700. Zij kunnen ook een overzicht geven van het verbruik van de laatste jaren. 

 

Hoe meld ik mij aan bij firma Eteck?

Algemeen

Ben je bewoner van een woning aan het 126 t/m 161 Ketelven of 107 t/m Mergelven dan verzorgt de firma Eteck de warmte levering.

Als nieuwe huurder kun je je aanmelden bij Eteck via:

Telefoon:  085-0218000 of  Mail: klantzaken@eteck.nl

Bron: Marianne van Dril, maart 2023.