Huur betalen

In de huurovereenkomst zijn we overeengekomen dat je de huur voor je woning vooraf aan ons betaalt. Dat betekent dat het geld uiterlijk de eerste dag van de maand op onze rekening staat. De meest makkelijke manier van betalen is via automatische incasso.
Geef eenvoudig en digitaal aan ons door dat je de huur graag automatisch wilt laten incasseren. Je ontvangt van ons een bevestiging en we laten je weten vanaf wanneer we je huur zullen incasseren.

Veel gevraagd over Huur betalen

Krijg ik een huurverhoging wanneer mijn inkomen dit jaar stijgt?

Algemeen

Op dit moment is dat niet aan de orde. Indien de wetgeving hierover wijzigt, gaat Area deze wijziging in principe opvolgen. We kunnen dus geen garantie geven voor de toekomst.

Ik wil graag een factuur voor de huur die ik ga overmaken. Kan ik deze ontvangen?

Algemeen

Als je niet voor een automatische betaling  kiest, sturen wij maandelijks een factuur via Postex met daarin een betaallink en een betaalkenmerk.
Heb je geen factuur ontvangen of ben je deze kwijtgeraakt? Dan moet je altijd zelf de betaling regelen. 
Het eenvoudigst is het om maandelijks via een automatische betaling het huurbedrag af te laten schrijven van je rekening. Geef eenvoudig en digitaal aan ons door dat je de huur graag automatisch wilt laten incasseren. Je ontvangt van ons een bevestiging en we laten je weten vanaf wanneer we je huur zullen incasseren.

Ik heb deze maand geen factuur ontvangen, kan ik een nieuwe krijgen?

Algemeen

Ja, we kunnen je de factuur opnieuw toesturen.
In principe is dit niet nodig. Je kunt de huur op de volgende manieren betalen:

  • Je kunt de huur betalen via de
    QR code die je hebt ontvangen via de maandelijkse huurnota. 
  • Ook kun je het bedrag via internetbankieren overmaken op NL63 RABO 0123 3556 64 onder vermelding van je adresgegevens.

Ik heb mijn huur per ongeluk dubbel overgemaakt. Kan er een bedrag worden teruggestort?

Algemeen

Neem hiervoor contact op met Area via Mijn Vraag. Je kunt hier een verzoek indienen om de voorstand terug te laten storten. Dit wordt wekelijks op donderdag uitgevoerd.

Wanneer een van de twee betalingen om een automatische incasso gaat dan kun je ook contact opnemen met je bank. Zij kunnen het bedrag wel meteen terugstorten.

Mijn huur wordt betaald door een bewindvoerder. Wat is de betaalstatus?

Algemeen

Log in op je huurdersportaal. Daar zie je wat de stand van zaken is.

Wanneer krijg ik mijn voorstand overgemaakt?

Algemeen

De voorstanden worden pas uitbetaald als wij helemaal geen huur of kosten van je tegoed hebben. Je dient zelf een verzoek in te dienen via Mijn Vraag zodat wij vervolgens de voorstand uitbetalen. Wij betalen elke donderdag de voorstanden uit. Je moet dit dan wel uiterlijk woensdag om 12.00 uur aan ons doorgeven.

Mag ik deze maand de huur later betalen?

Algemeen

Nee, dat is niet de bedoeling. Mogelijk kom je wel in aanmerking voor een betaalafspraak of betalingsregeling. 
Laat ons contact met je opnemen als je financiële problemen hebt of verwacht, we bekijken dan met jou of en welke betalingsregeling we je eventueel kunnen aanbieden. 

Je verzoek tot een betalingsregeling dien je hier in.

Ik heb de huur overgemaakt. Is deze al binnen bij Area?

Algemeen

Tussen het moment van overboeken en verwerken kan een aantal dagen zitten. Dit is onder andere afhankelijk van je bank en het moment van overboeken. Kijk dit na in je huurdersportaal, onder het tabje Facturen.

Wij staan wel met z'n tweeën op het contract. Waarom staat er maar één naam op de factuur?

Algemeen

Op de factuur staat alleen de naam van de hoofdcontractant. 

Kan ik mijn huur op kantoor betalen?

Algemeen

Ja, je kunt op ons kantoor pinnen.

Contant betalen is niet mogelijk. Area geeft er de voorkeur aan dat je betaalt via een automatische incasso. 
Geef eenvoudig en digitaal aan ons door dat je de huur graag automatisch wilt laten incasseren. Je ontvangt van ons een bevestiging en we laten je weten vanaf wanneer we je huur zullen incasseren.

Ik heb een bedrag gestort gekregen op mijn rekening, waar is dit voor?

Algemeen

In verband met een project of teruggave van een afrekening servicekosten en nutsvoorzieningen krijg je voor de uitbetaling een brief toegestuurd, hierin staat welk bedrag wij je verschuldigd zijn.

Zien wij dat je teveel huur hebt betaald dan storten wij dit bedrag direct terug, zonder vooraf een brief te versturen.

Ik weet mijn betalingskenmerk niet?

Algemeen

Je kunt bij internetbankieren in het vakje omschrijving het adres en huisnummer noteren, dit is voldoende.

Ik heb een automatische incasso voor de huur en het is nu de 2de of 3de van de maand en mijn huur is nog niet afgeschreven, klopt dat?

Algemeen

Dat kan wanneer deze dag in het weekend of op een feestdag valt. De automatische incasso vindt dan de eerste werkdag erna plaats.

Kan ik de huur in twee delen per maand betalen?

Algemeen

Nee, dat kan niet.

Hoe kan ik mijn huur betalen?

Algemeen

Je kunt de huur op verschillende manieren betalen:

  • Bij voorkeur laat je de huur maandelijks automatisch van je bankrekening afschrijven. Geef eenvoudig en digitaal aan ons door dat je de huur graag automatisch wilt laten incasseren. Je ontvangt van ons een bevestiging en we laten je weten vanaf wanneer we je huur zullen incasseren.
  • De huur mag je ook via internetbankieren overmaken naar NL63 RABO 0123 3556 64 onder vermelding van je adresgegevens en de maand die het betreft.
  • Je kunt de huur betalen via de QR-code die je hebt ontvangen via de maandelijkse huurnota.

Welk kenmerk moet ik invullen bij internetbankieren?

Algemeen

Het kenmerk staat op de factuur. Zie je geen kenmerk? Geef dan als omschrijving je adres en de maand waarvoor je de huur overmaakt. 

Mag iemand anders mijn huur betalen?

Algemeen

Ja, dat mag altijd.  Vermeld wel altijd betalingskenmerk of adres op de overschrijving.

Wat is het rekeningnummer van Area?

Algemeen

Het rekeningnummer waar je de huur naar over kunt maken is NL63 RABO 0123 3556 64. Vermeld wel graag even het adres en de maand waar je betaling betrekking op heeft. 

Ik ben onder bewind gesteld. Hoe geef ik dat door?

Algemeen

Jouw bewindvoerder moet schriftelijk de onderbewindstelling indienen. Dit gebeurt door bij Area de beschikking van de rechtbank aan te leveren. Deze mag per e-mail gestuurd worden naar info@areawonen.nl.

Ik heb een vraag over schuldsanering, bij wie kan ik terecht?

Algemeen

Neem contact op met de gemeente waar u woont.