Servicekosten

Naast de maandelijkse netto huur kan het zijn dat je een bedrag aan servicekosten betaalt. Dit is een vergoeding voor extra diensten, zoals schoonmaak, tuinonderhoud of een glasverzekering. De hoogte van de servicekosten verschilt per woning. In een flat kan je meer diensten hebben dan in een eengezinswoning en dus meer servicekosten. Het bedrag dat je betaalt is een voorschotbedrag. In het eerste halfjaar van het opvolgende kalenderjaar verrekenen wij de werkelijke kosten met de voorschotten die je betaald hebt. Je ontvangt een afrekening van deze verrekening.

Veel gevraagd over Servicekosten

Kan er bezwaar worden ingediend over de hoogte van het voorschot voor nutsvoorzieningen met individuele meter?

Ja, dat kan. Voor nutsvoorzieningen zonder individuele meter kan dit niet, omdat dit onder ‘servicekosten’ valt en over servicekosten kan geen bezwaar worden ingediend met betrekking tot het voorschot.

Kan er bezwaar worden ingediend over de hoogte van het voorschot van servicekosten?

Nee, dat kan niet. Er kan alleen bezwaar worden ingediend met betrekking tot de hoogte van het voorschot voor nutsvoorzieningen met individuele meter.

Ik ben het niet eens met het voorschot. Wat kan ik doen?

Voorschotten van algemene voorzieningen (zoals schoonmaakkosten van algemene ruimtes en algemene verlichting) kunnen we niet individueel aanpassen. Alleen de individuele voorschotten voor stookkosten en elektra kunnen we in overleg aanpassen.

Wil je het voorschot wijzigen? Meldt dit via Mijn Vraag. Dan helpen wij je verder.

Hoe heeft Area de inkoop van energie nu geregeld?

Area heeft een contract afgesloten met Engie. Door collectief in te kopen kunnen we de kosten lager houden dan met een individueel contract.

Is de huurprijs van mijn gehuurde woning inclusief gas, water en elektra?

Hierover kan Area je informeren. Neem hiervoor contact op metArea via Mijn Vraag of log in op het huurdersportaal.

Over het algemeen dien je jezelf aan te melden bij een energieleverancier. Wanneer er kosten voor gas, water of elektra in rekening gebracht voor de eigen woning vind je dit terug bij de servicekosten.

Wat zijn doorgaans de werkzaamheden die een huismeester verricht?

  • Schoonmaakwerkzaamheden
  • Onderhouds- en reparatiewerkzaamheden
  • Het onderhouden van de bewonerscontacten ten behoeve van de verhuurder
  • Voorlichting en dienstverlening aan bewoners
  • Toezicht en controle.

Waaruit bestaan de servicekosten van elektraverbruik?

Dit zijn de kosten voor het stroomverbruik in de algemene ruimten en ook voor de lift als die er is.

Ik woon in een appartementencomplex en ik wil een stopcontact in de schuur of berging voor mijn elektrische fiets. Wat moet ik doen?

Bij sommige (verouderde) complexen is dit niet mogelijk i.v.m. brandgevaar bij oververhitting van de bekabeling of de accu's. De complexen zijn namelijk niet berekend op brandgevaar.

Neem hiervoor contact met ons op via Mijn Vraag. Dan bekijken wij of het mogelijk is. Wanneer dit mogelijk is betaal je hiervoor een vergoeding van € 4,25. Deze wordt verrekend met de servicekosten van het complex.

Ik wil graag een specificatie van de servicekosten. Kan dat?

Je kunt dit opvragen via Mijn Vraag.

Wat wordt er verstaan onder ‘nutsvoorzieningen’?

Nutsvoorzieningen zijn leveringen van gas, elektriciteit en water.

Ik wil mijn elektrische fiets opladen in het complex. Waar kan ik dat doen?

Dit is niet overal mogelijk. We adviseren je om een elektrische fiets met afneembare accu te nemen, welke je binnen in je woning kunt opladen. Dit is in de winter ook beter voor de accu.
Wanneer dat niet mogelijk is, vul dan Mijn Vraag in. Je ontvangt dan een reactie van ons.

Waarom kan ik niet zelf mijn energieleverancier kiezen?

Als het gebouw verwarmd wordt via blokverwarming, betekent dit dat één centraal systeem het hele gebouw verwarmt. De energie voor dit systeem wordt ook door één energieleverancier geleverd. Area selecteert deze leverancier.

Ik wil mij aanmelden voor gas, water en licht. Waar kan ik dit doen?

Je bent als (nieuwe) bewoner vrij om je aan te melden bij een energieleverancier naar keuze. Je kunt voor het maken van een keuze voor een leverancier gebruik maken van een van de vele vergelijkingssites op Internet.
Voor water kunt u zich aanmelden bij BrabantWater 

Hoe weet ik dat Area mij het juiste bedrag voor stookkosten in rekening brengt?

Wij brengen altijd de werkelijke kosten bij je in rekening. Deze kosten worden individueel berekend. 

Heb je vragen over de afrekening van de stookkosten? 
Neem contact op met Ista Nederland via info@istanederland.nl of telefonisch via 010-2455700 . Deze organisatie is specialist in meting en afrekening van het energieverbruik in complexen met een gezamelijke energie-installatie.

Heb je andere vragen over de afrekening servicekosten?
Neem dan contact op via .

Mijn buren hebben de verwarming altijd hoog staan met de ramen open. Moet ik daaraan mee betalen?

Bij een gezamelijk verwarmingssysteem wordt je eigen verbruik gemeten door de meters op de radiatoren, je betaalt dus nooit voor je buren.

Mijn voorschotbedrag is verhoogd of verlaagd, waarom is dat?

Wij passen het voorschotbedrag aan als je het afgelopen jaar te veel of te weinig hebt betaald. Zo willen we voorkomen dat je aan het eind van het jaar bij moet betalen, of dat je het hele jaar teveel servicekosten betaalt.

Ik heb geen nieuwe huurspecificatie ontvangen, waarom niet?

Als er niets gewijzigd is in de huurprijs en/of je servicekosten, sturen wij je geen huurspecificatie.

Ik wil het maandelijkse bedrag van mijn servicekosten of nutsvoorzieningen laten aanpassen. Kan dit?

In principe worden de voorschotten na de afrekening door ons automatisch aangepast. Mocht je je voorschotbedrag hoger in willen schalen, neem dan contact op met Area via Mijn Vraag. Wij helpen je graag verder. 
Dit verzoek kan alleen ingediend worden bij individuele voorschotten zoals warmte, individueel elektra en individueel waterverbruik. 

Wanneer worden mijn ramen weer gewassen?

Area besteedt het wassen van de beglazing uit. Hiervoor kun je het beste contact opnemen met DJM Bedrijfsdiensten: zij zijn bereikbaar via 0485-313129 of  per mail: area@djmbedrijfsdiensten.nl.

Hoe kan het dat de stookkosten zo hoog zijn?

Stookkosten zijn per bewoner verschillend. Bij welke temperatuur voel je je fijn? Betaal je nu meer dan voorgaande jaren? Het kan dan zijn omdat er iets veranderd is aan je situatie.

Is dit niet het geval? Dan kunnen wij je meer uitleg geven. Klik dan hier om je vragen aan ons te stellen Mijn Vraag.

Mag ik wisselen van energiemaatschappij voor mijn individuele energielevering?

Ja, dat mag. Je hebt immers zelf een contract afgesloten met een energiemaatschappij voor de levering van energie.

Mijn afrekening servicekosten klopt niet, ik vind de afrekening te hoog of te laag.

Neem contact op met Ista Nederland via info@istanederland.nl of telefonisch via 010-2455700 . Deze organisatie is specialist in meting en afrekening van het energieverbruik in complexen met een gezamelijke energie-installatie.

Hoe betrouwbaar zijn de meters die mijn verbruik meten?

De meters voldoen aan strenge voorschriften. De meters worden geleverd en geplaatst door een hierin gespecialiseerd bedrijf.