Huurprijs

De huurprijs bestaat uit de ‘kale’ huur ook wel netto huur genoemd (dus: exclusief gas en licht), eventueel aangevuld met servicekosten en glasverzekering. Samen vormen deze bedragen de bruto huur. Bij het huurcontract krijg je een overzicht van de opbouw van de huurprijs.

Veel gevraagd over Huurprijs

Hoe kom ik erachter wat mijn netto huurprijs is?

Algemeen

Wanneer je inlogt op het huurdersportaal (of op de website klikt op Mijn Area), zie je op het tabblad  "Contracten" je netto huurprijs staan. 

Heb je nog geen actief huurdersportaal en wil je deze wel graag activeren? Je kunt hier eenvoudig met enkele klikken je account activeren.

Waarover kan de Huurcommissie zich uitspreken bij een bezwaar?

Algemeen

  • Je bent het niet eens met de door de verhuurder voorgestelde huurverhoging
  • Je wilt huurverlaging omdat jouw inkomen is gedaald nadat je een inkomensafhankelijke huurverhoging hebt gekregen
  • Je bent het niet eens met huurverhoging na woningverbetering
  • Je wilt tijdelijke huurverlaging vanwege achterstallig onderhoud
  • Je vindt je maandelijks voorschot voor nutsvoorzieningen te hoog of je bent het niet eens met de jaarafrekening servicekosten en nutsvoorzieningen 
  • Je woont nog geen 6 maanden in een woning en wilt weten wat een redelijke huurprijs is

Website van de Huurcommissie

Ik wil nu mijn huur betalen, wat is het bedrag dat ik moet overmaken?

Algemeen

Je kunt dit bedrag opzoeken in het huurdersportaal of opvragen via Mijn Vraag.

Tip: Je kunt ook je huur maandelijks automatisch door ons laten incasseren. Geef eenvoudig en digitaal aan ons door dat je de huur graag automatisch wilt laten incasseren. Je ontvangt van ons een bevestiging en we laten je weten vanaf wanneer we je huur zullen incasseren.

Wat is rekenhuur?

Algemeen

Dat is de kale huur + de subsidiabele servicekosten (het bedrag van de servicekosten waarover huurtoeslag kan worden aangevraagd).

Het gaat om 1 of meer van de volgende servicekosten:

  1. schoonmaakkosten voor gemeenschappelijke ruimten
  2. energiekosten voor gemeenschappelijke ruimten
  3. huismeesterkosten
  4. kosten voor dienst- en recreatieruimten

Ik betaal meer huur dan mijn buren, hoe kan dat?

Algemeen

Voorop staat dat de huur van een sociale huurwoning altijd wordt vastgesteld op basis van het huurbeleid zoals dat op dat moment geldt. Met het tekenen van de huurovereenkomst, gaat de huurder akkoord met de huurprijs die op dat moment geldt. Zolang die overeenkomst loopt, wordt daarin niets gewijzigd. Ook de jaarlijkse huurverhogingen die volgen, zijn elk jaar weer gebaseerd op de regels die dan actueel zijn. Op die manier kunnen er al onderlinge verschillen ontstaan, bijvoorbeeld door de (inkomensafhankelijke) huurverhoging. Die kan er voor zorgen dat een huurder die meer inkomen heeft dan zijn buurman, ook meer huurverhoging krijgt. Algemeen geldt: of de huur van een vrijkomende woning – die vergelijkbaar is met die van jou – verhoogd of verlaagd wordt; zulke aanpassingen hebben geen gevolgen voor de hoogte van de huur die je betaalt.

 

Wat betekent kale huur?

Algemeen

De kale huur is de huur zonder bijkomende kosten, zoals servicekosten. Ook wel netto huur genoemd.

Waarom is mijn huurbedrag deze maand anders?

Algemeen

Heb je hierover geen brief ontvangen? Neem contact op met Area via Mijn Vraag. Wij helpen je graag verder.

Ik wil graag weten uit welke bedragen mijn huur is opgebouwd. Kunnen jullie mij een huurspecificatie toesturen?

Algemeen

Log in op het huurdersportaal bekijk onder "contracten" hoe je huur is opgebouwd. 

Ook kun je via Mijn Vraag een specificatie opvragen. Vermeld wel duidelijk je adres.